Minnatar 2017 -harjoitus

Perjantain Minnatar-sanomat

Lauantain Minnatar-sanomat

Sunnuntain Minnatar-sanomat

NASTA-harjoitukset ovat valtakunnallisia naisille kohdennettuja valmiusharjoituksia, jotka järjestetään vapaaehtoisten naisten voimin. Osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta, ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta tai minkään järjestön jäsenyyttä. Koulutus on luonteeltaan kaikille naisille soveltuvaa peruskoulutusta.

Minnatar 2017 -harjoitus järjestetään 1.–3.9.2017 Siilinjärvellä. Karjalan lennostossa pidettävän harjoituksen käytännön järjestelyistä vastaa Naisten Valmiusliiton Pohjois-Savon alueneuvottelukunta ja harjoituksen johtaja Irma Kärkkäinen. Harjoitus toteutetaan Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) kursseina.

Harjoitukseen osallistuu noin 200 naista. Toiminta ei ole sotilaallista.

Kurssit

Harjoitus koostuu seitsemästä kurssista, joista osallistuja valitsee yhden. Lisäksi on organisaatiolle tarkoitettu JohdaNASTA III -kurssi. Harjoitukseen osallistuminen edellyttää normaalia terveyttä ja kuntoa sekä maastossa yöpyviltä säänkestävyyttä. Katso kurssikuvaukset tästä.

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen alkaa maanantaina 19.6.2017 klo 9 alla olevien linkkien kautta, ja päättyy perjantaina 30.6. klo 14. Jokaiselle kurssille otetaan 15 ensikertalaista. Loput kurssipaikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Ilmoittautua voi vain yhdelle kurssille. Omilla tunnuksilla ei voi ilmoittaa muita osallistujia.

Ilmoittautumista varten tulee olla rekisteröitynä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) järjestelmään. Mikäli rekisteröitymistä ei ole vielä tehty, kannattaa se tehdä jo ennen ilmoittautumisajankohtaa.

Rekisteröitymisen jälkeen on mahdollista ilmoittautua Minnatar 2017 -harjoituksen kurssille 19.6. klo 9 alkaen. Jokainen ilmoittautuja saa vahvistuksen, että ilmoittautuminen on tullut perille, mutta tämä ei tarkoita, että ilmoittautuja on hyväksytty kurssille. Ilmoittautuja saa sähköpostiin erillisen viestin, mikäli on tullut hyväksytyksi. Suuresta ilmoittautumismäärästä johtuen viesti hyväksymisestä, tai siitä että on jonossa, voi saapua viiveellä.

Kurssien ilmoittautumislinkit:

1. Luonnonmuona – Evästä ehtimässä TÄYNNÄ
  2. Makean toiminnan joukot maastossa – Munkkipilleet metässä
  3. Selviytyminen maastossa – Rytteikössä rymytään TÄYNNÄ
  4. Suomalainen nainen maanpuolustajana TÄYNNÄ
  5. Vesiturvallisuus – Oekeesti puatissa TÄYNNÄ
  6. Ilmapuolustus tutuksi – Muasta ilimaan ja takas TÄYNNÄ
  7. JohdaNASTA III (suljettu kurssi harjoituksen organisaatiolle)

Osallistumismaksu (75 euroa) sisältää:

• erikseen sovittuna tulo- ja paluukuljetuksen välillä Kuopion linja-autoasema/rautatieasema – Karjalan lennosto

Harjoitukseen ilmoittautuneille lähetetään postitse noin kuukautta ennen harjoitusta tiedotelehti, jossa kerrotaan tarkemmin mm. jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta.

Yhteiskuljetuksia harjoitukseen

Naisten Valmiusliiton alueneuvottelukunnat voivat järjestää yhteiskuljetuksia harjoitukseen eri puolilta Suomea.

Uudenmaan alueneuvottelukunnan yhteiskuljetus harjoitukseen

Uudenmaan alueneuvottelukunta järjestää yhteiskuljetuksen Minnattareen Siilinjärvelle. Kyyti on osallistujille ilmainen.

Linja-auto lähtee 1.9.2017 Kiasman tilausajopysäkiltä klo 4.30. Paluu Karjalan lennostolta Siilinjärveltä lähtee 3.9. klo 14.30. Reitti on Helsinki – Lahti – Mikkeli – Varkaus – Kuopio – Siilinjärvi ja takaisin toisinpäin. Paluukyyti lähtee, kun kaikki ovat valmiita.

Ilmoittautumiset osoitteeseen sirkka.orre (at) msoynet.com. Ilmoittautumisen yhteydessä kerro kurssi johon osallistut, mistä tulet kyytiin, puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Kyytiin otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä.

Hämeen alueneuvottelukunnan yhteiskuljetus harjoitukseen

Naisten Valmiusliiton Hämeen alueneuvottelukunta järjestää yhteiskuljetuksen Hämeestä Minnatar 2017 – harjoitukseen Karjalan lennostoon Siilinjärvelle.

Kyyti kulkee reittiä Riihimäki – Hämeenlinna – Hattula – Tampere – Jämsä – Jyväskylä – Kuopio – Siilinjärvi. Matkareitti ja -aikataulu tarkentuu lähemmin, kun on tiedossa mistä/ketkä tulevat kyytiin. Lähtö on perjantaina 1.9.2017 noin klo 6.00 ja paluu sunnuntaina 3.9.2017 harjoituksen päätyttyä noin klo 15.00. Paluumatkareitti on käänteinen.

Kyytiin pääsee ilmoittautumisjärjestyksessä. Kerrothan seuraavat tiedot ilmoittautuessasi: nimi, puhelinnumero, sähköpostiosoite, mille kurssille olet osallistumassa ja mistä olet tulossa kyytiin.

Ilmoittautumiset ja lisätietoja Maire Kärkäs maire.karkas (at) phnet.fi tai 041 447 0590.

Harjoituksen johtaja Irma Kärkkäinen, ikarkkainen1 (at) gmail.com

JohdaNASTA-koulutus harjoituksen järjestäjille

JohdaNASTA III  -kurssi on tarkoitettu kaikille harjoituksen organisaatioon nimetyille.