Yhteistyökumppaneitamme ovat Maanpuolustuskoulutusyhdistys, Puolustusvoimat ja Vapaaehtoinen pelastuspalvelu.

-

Lokakuinen sää tuntuu juuri niin syksyiseltä kuin voi kuvitella: vettä vihmoo ja tuuli lennättää keltaisia lehtiä maahan. Ilmassa on vissi hyisen syksyn merkki.

Syksyinen sää ei kuitenkaan pahemmin kiusaa niitä neljän kurssin opinhaluista naista, jotka ovat saapuneet Oulun Hiukkavaaraan oppimaan arjen turvallisuustaitoja ja poikkeusolojen toimintakykyä.

Maastotaidot -kurssilla harjoitellaan maastossa tarvittavia taitoja, suunnistusta ja kartanlukutaitoja sekä yövytään teltassa. Joku voisi kuvitella, että telttailu lokakuun pikkusateessa ja tuulen vihmoessa ei ole kaikkein mukavin tapa viettää viikonloppua – mutta teltassa on lämmin ja jopa kotoisa tunnelma. Kamiina hohkaa lämpöä ja omaa tunnelmaa ja tummanvihreä telttakangas saa aikaan mukavan kotoisan tunnelman. Eipä ihme, että Maastotaidot-kurssi täyttyi ensimmäisenä.

Selviytyminen sähköttä -kurssilla kerrataan taitoja, joiden avulla voi selviytyä yllättävän sähkökatkon aikana; mitä tehdä, jos sähköt katkeavat syysmyrskyn aikana? Nämä taidot ovat kullanarvoisia, kun myrskyuutiset ja pitkätkin sähkökatkot eivät ole aivan harvinaisia Suomessa.

Kyberturvallisuus on aihe, joka kiinnostaa vuodesta toiseen NASTA-kurssilaisia. Kurssilaisille kerrataan arjen tietoturvaa eri näkökannoilta niin poliisin kuin mm. Puolustusvoimien näkökulmaa valottaen.

Erityisryhmien kurssilla moni on ollut mukana jo aikaisemminkin. Uuden oppiminen hyvässä seurassa koukuttaa – niin tällä, kuin monella muullakin kurssilla. Ohjelmassa on suunnistusta, ekoaseella ampumista sekä ensiapua.

Oulun Sotilaskodin kirkkaan vihreä auto saapui lauantaina päiväkahviaikaan harjoitusalueelle ja tarjosi kahvia ja tuoreita munkkeja halukkaille.

Pohjan Prikaatin perinteikkäälle alueelle sijoittuva harjoitus on saanut nimensä oululaislähtöisen Fanni Luukkosen innoittamana. Tarmokkaan ja aikansa tunnettu organisaattori Luukkonen oli naisten vapaaehtoisen maanpuolustusjärjestön Lotta Svärdin pitkäaikainen puheenjohtaja 1929 – 1944. Fannin hengessä on hyvä viettää harjoitusta tänäkin päivänä!

Kirjoittaja: Jaana SIljander

Kuva: Tero Järvelin