Kankaiset kasvomaskit

Tältä sivulta löydät tietoa kankaisten kasvomaskien valmistamisesta ja turvallisesta käytöstä.

Vasemmalla olevasta valikosta löydät kasvomaskien ompelu- ja käyttöohjeen. Se sisältää kirjallisen ohjeistuksen lisäksi ompelua opastavan videon.  Löydät myös kasvomaskien oikeanlaiseen pukemiseen ja riisumiseen opastavan videon sekä pesuvideon ja lisäksi usein kysyttyjä kysymyksiä kasvomaskeihin liittyen.

Ompeluohjetta on päivitetty 25.5. Silloin siihen on lisätty kankaisten kasvomaskien materiaalivertailutaulukko, joka on laadittu VTT:n julkaisemien tutkimustulosten pohjalta.  Taulukossa on  kuvattu mm. eri kankaiden suodatustehoa ja kerrottu, mitkä mahdollisesti kotoa jo löytyvät tuotteet voisivat olla kyseisestä kankaasta valmistettuja. Lisää VTT:n tutkimuksesta löydät halutessasi jäljempänä tältä sivulta.

Tästä alta löydät aiheeseen liittyvät uutisemme ja tiedon, missä vaiheessa ohjeita on päivitetty ja miten.
Tavoitteemme on tuottaa kansalaisille mahdollisimman ajantasaista tietoa kasvomaskien turvalliseen käyttöön ja valmistamiseen liittyen. Seuraamme viranomaisten ohjeistuksia ja aiheeseen liittyvää tutkimusta akytiivisesti.

Ruotsinkielisen kasvomaskin ompeluohjeen löydät Marthaförbund rf kotisivuilta
Så hanterar och syr du en hemmagjord ansiktsmask

25.5.2020

Olemme laatineet kankaisten kasvomaskien materiaalivertailutaulukon VTT:n tutkimustulosten pohjalta. Seuraamme uusia tutkimuksia aktiivisesti ja päivitämme kasvomaskeihin liittyvää ohjeistusta aina tarpeen mukaan.

15.5.2020

Teknologian tutkimuskeskus VTT on toukokuun aikana tutkinut kangasmaskien käyttökelpoisuutta koronaviruksen torjunnassa. Tutkimuksessa käytettiin tältä sivulta löytyvää kasvomaskien ompeluohjetta. Maskit tehtiin puuvilla- ja polyesterikankaista, ja näiden välillä havaittiin eroa suodatustehossa.

Voit lukea lisää
VTT:n uutinen
MTV:n uutinen
YLE:n uutinen

Selvitämme millaisia muutoksia ohjeistukseemme on tarpeellista tehdä näiden uusien tutkimustulosten valossa ja päivitämme ohjeistusta viikolla 21. Oletamme tällä hetkellä muutostarpeen koskevan kankaan materiaalisuositusta.

8.4.2020

Olemme saaneet viime aikoina runsaasti yhteydenottoja kotitekoisten kasvomaskien valmistamiseen ja käyttöön liittyen. Kansalaiset ovat olleet huolissaan suojavarusteiden riittävyydestä ja ovat ilmaisseet halukkuutensa tehdä niitä itse. Lisäksi olemme saaneet yhteydenottoja ompelualan ammattilaisilta, jotka olisivat halukkaita auttamaan.

Järjestöjen tehtävä on kuunnella herkällä korvalla kansalaisten tarpeita. Niinpä Marttaliitto, Naisten Valmiusliitto ja Tekstiiliopettajaliitto päättivät laatia kankaisen kasvomaskin valmistus- ja käyttöohjeen. Ohjeistuksen laatimisessa on huomioitu Työterveyslaitoksen, Terveyden ja hyvinvointilaitoksen (THL), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean ohjeistukset kotitekoisten kasvomaskien käytöstä.

Kansalaisten on tärkeä osata monenlaisia turvallisuus- ja varautumistaitoja selvitäkseen omatoimisesti poikkeusoloissa. Näitä kansalaistaitoja ovat mm. ensiapu- ja alkusammutustaidot, informaatio- ja kyberturvallisuustaidot, henkinen kriisinkestävyys sekä kotivarasta huolehtiminen. Omaan käyttöön valmistettu kasvomaski ja sen oikea käyttö ovat osa varautumista, turvallisuutta ja omatoimista selviytymistä. Kansalaistaitojen opettelu poikkeusoloissa on myös osa kansalais- ja yhteisvastuuta. Jokainen kansalainen voi omalla toiminnallaan vahvistaa koko yhteiskunnan kriisinkestävyyttä.

Naisten Valmiusliiton, Marttaliiton ja Tekstiiliopettajaliiton yhteinen mediatiedote ”Kasvomaskien oikea käyttö ja valmistaminen on uusi poikkeusolojen kansalaistaito” löytyy Ajankohtaista -sivulta ja tästä linkistä.

3.4.2020

Ensimmäisen artikkelin aiheesta kirjoitimme otsikolla ”Kotitekoiset suojaimet, kasvomaskit”. Kirjoitus löytyy Ajankohtaista -sivulta ja tästä linkistä