Kasvomaskin ompelu- ja käyttöohje

Ohje on ladattavissa pdf tiedostona tästä
(Päivitetty 25.5.)

Kasvomaskin oikea käyttö ja huolto

Kun teet itsellesi tai läheisellesi kasvomaskin

• Muista, että tekemäsi maski ei ole henkilönsuojain. Maski ei suojaa käyttäjää koronavirukselta.
  • Maski saattaa suojata muita maskin käyttäjän hengitysteistä leviäviltä pisaroilta. Oireettoman taudinkantajan maskin käytöstä voi olla hyötyä liikkuessasi kodin ulkopuolella, mutta siitä ei ole olemassa tieteellistä näyttöä.
  • Maskin käytöstä huolimatta noudata liikkumisrajoituksia. Pidä 1-2 metrin etäisyys muihin ihmisiin ja pese kädet saippualla. Jos olet karanteenissa, älä poistu kotoa.
  • Varmista, että jaksat hengittää hyvin maskin läpi.

Kun käytät kasvomaskia

• Pue puhdas kasvomaski puhtain käsin.
  • Pidä maski puhtaana: älä kosketa maskia käytön aikana.
  • Pese kädet ennen maskin riisumista.
  • Riisu maski koskettaen vain sen kiinnitysnauhoihin ja laita maski suoraan pesukoneeseen tai muovipussiin.
  • Pese kädet ja pese maski joka käytön jälkeen.
  • Pese maski joka käytön jälkeen 90 asteessa tai keitä se.
  • Likainen maski voi olla viruksenlevittäjä.
  • Maskin koskettelu lisää epäpuhtauksia hengitysteiden edessä.
  • Käytön aikana maskia ei saa riisua pois tai kaulalle.
  • Huomaa, että kostunut maski läpäisee mikrobeja kuivaa helpommin.
  • Älä tuputa maskin käyttöä muille.
  • Sydän- ja verenkiertosairauksien, astman tai keuhkoahtaumataudin oireet voivat olla este käyttää kasvomaskia. Likainen maski voi aiheuttaa terveyshaitan.
  • Väärinkäytetystä maskista on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Lähde: Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes), Työterveyslaitos ja Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea.

Näin valmistat kasvomaskin itsellesi tai läheisellesi

Ompeluohjeen ovat laatineet Minna Hankala-Vuorinen, Iina Ruuskanen, Marjo Malinen, Anu Vartiainen – Tekstiiliopettajaliitto TOL ry. Ohjetta saa vapaasti jakaa.

Katso video, kuinka kankainen kasvomaski ommellaan.
Videon on tehnyt Iina Ruuskanen, Tekstiiliopettajaliitto TOL ry.

Tarvikkeet
● kasvo-osaan: valitsemaasi kasvomaskiin soveltuvaa kangasta noin 25 cm x 50 cm
● nauhoihin: vinonauhaa 1,4 m TAI kaksinkertainen määrä käyttämääsi kangasta TAI trikoota 10 cm x 30 cm
● ompelulankaa, sakset, nuppineuloja, silitysrauta, ompelukone. (Voit ommella maskin myös käsin. Käytä tällöin tikkipistoa.)

1. Valmista kiinnitysnauhat

VINONAUHASTA
· Leikkaa vinonauhasta 35 cm mittaisia pätkiä 4 kpl.
· Avaa vinonauhan toista päätä ja taita sitä 1 cm sisäänpäin. (A)
· Tikkaa eli ompele suoraompeleella nauha läheltä reunaa. (B) Tee sama muille kolmelle nauhalle.

LAKANAKANKAASTA
· Revi kankaasta 4 kpl 35 cm x 4 cm kaitaletta.
· Käännä kaitaleen molemmista reunoista 1 cm keskelle. Silitä. Taita kaitale vielä kaksinkerroin ja silitä uudelleen.
· Avaa nauhan toista päätä ja taita sitä 1 cm sisäänpäin. (A)

TRIKOOSTA
Voit käyttää esimerkiksi vanhaa t-paitaa (100 % puuvilla).
Leikkaa paidasta pystysuunnassa (silmukkaketjun suuntaisesti vrt. silmäpako sukkahousuissa) 4kpl 2cm leveitä kaitaleita, pituus 30cm. Leikkaa mahdolliset saumat ja käänteet pois (nauhan tulee olla yksinkertainen) (kuva C).
Venytä kaitaletta, jolloin se venyy ja rullautuu (kuva D).

B     C    D

2. Valmista kasvomaski TAPA 1

· Leikkaa kankaasta 2 kappaletta kooltaan
20 cm x 17 cm S (lapset)
24cm x 19 cm M (naiset)
26 cm x 21 cm L (miehet)
(saumanvarat sisältyvät mittohin) (A)
· Kiinnitä nuppineuloin kiinnitysnauhat toisen kappaleen oikealle puolelle lyhyelle sivulle 1 cm:n päähän kulmasta. Kaikkien nauhojen päät asetetaan tulevan kääntöaukon kohdalle pitkälle sivulle (kuva B). Aseta toinen kappale näiden päälle oikea puoli alaspäin niin, että nauhat jäävät kappaleiden väliin, kiinnitä nuppineuloin (kuva C)

A     B      C

· Ompele suoraompeleella 1 cm päästä reunasta. Tee kulmissa suorakulmakäännös. Aloita pitkän sivun keskeltä läheltä nauhoja ja ompele kappaleen ympäri. Muista jättää kääntöaukko. Päättele ommel alussa ja lopussa peruuttamalla. Leikkaa kulmat varovasti pois 2 mm päästä ompeleesta. (D) Käännä työ oiken päin kääntöaukon kautta, ja silitä.
· Laskosta maskin lyhyet reunat kolmelle laskokselle niin että työn korkeus puolittuu. Taita laskokset samaan suuntaan, kiinnitä nuppineuloin ja silitä. (E)
· Tikkaa eli ompele suoraommel vielä maskin ympäri läheltä reunaa. Tikkaaminen kiinnittää laskokset paikalleen sekä sulkee kääntöaukon.

D    E

Valmis kasvomaski

2. Valmista kasvomaski TAPA 2

· Leikkaa kankaasta 4 oheisen kaavan mukaista kappaletta. Kaava sisältää saumanvarat. (A)
· Aseta kaksi vastakkaista kappaletta oikeat puolet vastakkain. Ompele kaareva keskisauma 1 cm saumanvaralla. (B)
· Silitä kaarevan sauman saumanvarat toiselle puolelle. (C)

A  B    C

· Tikkaa saumanvarat kiinni noin 2 mm päästä keskisaumasta. (D) Toista vaiheet B-D toisille kappaleille.
· Aseta kappaleet oikeat oikeat puolet vastakkain. Kiinnitä nuppineuloin kiinnitysnauhat toisen kappaleen oikealle puolelle lyhyelle sivulle 1 cm:n päähän kulmasta. Kaikkien nauhojen päät asetetaan tulevan kääntöaukon kohdalle lyhyelle sivulle (kuva E, F).
Aseta toinen kappale näiden päälle oikea puoli alaspäin niin, että nauhat jäävät kappaleiden väliin, kiinnitä nuppineuloin (kuva F).

E    F

· Ompele suoraompeleella 1 cm päästä reunasta. Aloita lyhyeltä sivulta nauhojen kohdalta ja ompele kappaleen ympäri niin, että nauhat kiinnittyvät samalla. Muista jättää kääntöaukko lyhyelle sivulle.
Päättele ommel alussa ja lopussa peruuttamalla. Leikkaa kulmat varovasti pois 2 mm päästä ompeleesta (kuva G). Käännä työ oiken päin kääntöaukon kautta ja silitä. Saumanvarat jäävät näin työn sisäpuolelle.
· Tikkaa maskin lyhyet sivut. Tee päättelyt alkuun ja loppuun. Tikkaaminen sulkee kääntöaukon ja vahvistaa nauhojen kiinnityksen. (H)

G   H

Valmis kasvomaski