NASTA-harjoitukset

Yhteistyökumppaneitamme ovat mm. MPK, Puolustusvoimat, Lotta Svärd Säätiö, Maanpuolustuksen kannatussäätiö, Vapepa, SPEK ja Kova-toimikunta.

NASTAisku -webinaarit

NASTAisku -webinaarit ovat kaikille avoimia maksuttomia webinaarina toteutettavia verkkoluentoja. Webinaarisarjan teemoja ovat mm. henkinen kriisinkestävyys, väestönsuojelu, medialukutaito ja kotitalouksien omatoiminen varautuminen.

Webinaarit järjestetään Zoomin kautta. Yhteen webinaariin mahtuu kerrallaan 500 henkilöä. Emme ota vastaan ennakkoilmoittautumisia. Tulevista webinaareista ilmoitetaan tällä sivustolla, sekä Naisten Valmiusliiton Facebook-sivuilla. Webinaareista julkaistaan myöhemmin tallenteet Naisten Valmiusliiton YouTube-kanavalla.

Jos Zoom ei ole entuudestaan tuttu, suosittelemme testaamaan sitä etukäteen https://zoom.us/test

Mikäli et kuule webinaarin ääniä, varmista, että olet klikannut liittyessäsi ”join with computer audio”-painiketta. Mikäli et ole, niin vasemmassa alareunassa näkyy kuulokkeiden kuva, josta pystyt klikkaamaan ”join audio”, jolloin äänten pitäisi toimia.

Tulevat webinaarit

Webinaarisarja jatkuu syksyllä.

Linkki webinaariin julkaistaan noin tuntia ennen webinaaria tällä sivulla. Rekisteröidy sähköpostiosoitteellasi webinaariin. Saat rekisteröitymisen jälkeen linkin sähköpostiisi. Sähköpostiosoitetta käytetään webinaaria koskevan palautekyselyn lähettämiseen, jonka jälkeen tiedot poistetaan.

Webinaarien tallenteet

Muutostilanteet ja niistä selviytyminen

Kouluttaja: Outi Impivaara, Oicon Oy

Webinaarissa käsitellään seuraavia aiheita:
– Mistä muutoksessa on kyse?
– Tunteet muutoksen eri vaiheissa
– Selviytymisstrategiat

Webinaarin diaesitys löytyy tästä linkistä

72 tuntia – Kotitalouksien omatoiminen varautuminen

Kouluttaja: Sari Jusslin, NVL:n Helsingin seudun alueneuvottelukunta

72 tuntia – Kotitalouksien omatoiminen varautuminen

Kouluttaja: Helena Velin, Maa- ja kotitalousnaiset

Miten varaudun pitkittyneeseen sähkökatkoon? Tai vedenjakeluhäiriöön? Mitä kotivaran tulisi sisältää? Webinaarissa käsitellään mm. näitä kotitalouksien varautumisen perusasioita. Sisältö rakentuu 72 tuntia varautumissuosituksen ympärille. Tämän 72h webinaarin painopiste on kotivarassa.

Väestön suojana väestönsuojat

Kouluttaja: Matti Virpiaro, Väestönsuojien rakentamisyhdistys

Webinaarissa perehdytään väestönsuojelun perusteisiin, sekä väestönsuojeluun maalla ja kaupungissa. Miksi väestönsuojia tarvitaan? Mitä väestönsuojassa on? Miltä näyttävät uhkakuvat tällä hetkellä?

Henkinen hyvinvointi kriisitilanteessa

Kouluttaja: Lotta Ansakorpi

Henkinen hyvinvointi kriisitilanteessa-webinaarissa käydään läpi mm. erilaisia käyttäytymis- ja puolustusreaktioita yllättävissä tilanteissa. Miten erotetaan mielikuvitus todellisuudesta ja kuinka selvitä haastavien tunteiden kanssa?

Kouluttaja Lotta Ansakorpi on Tamperelainen taiteilija, yritysvalmentaja ja terapeutti.

Väestönsuojelujärjestelmä ja kalliosuojakoulutus

Kouluttaja: Petri Parviainen, Helsingin Kaupungin Pelastuslaitos

Petri Parviainen piti Naisten Valmiusliiton Helsingin alueneuvottelukunnan kevätkokouksen yhteydessä esitelmän väestönsuojelujärjestelmästä ja kalliosuojakoulutuksesta.

Valefakta, vääristely ja viraali juoru – Mitä yksilö voi tehdä informaatiovaikuttamisen keskellä?

Kouluttaja: Katleena Kortesuo

Tässä webinaarissa käydään läpi seuraavien otsikoiden pohjalta informaatiovaikuttamista:

• Mitä on informaatiovaikuttaminen, disinformaatio ja misinformaatio?
  • Rakenna tiedon huoltovarmuutta
  • Miksi rokotekriitikko kannattaa Putinia?
  • Eri sukupolvet huolestuvat eri asioista
  • Meemit tarttuvat ja käytös kopioituu
  • Kuinka tunneratas jyrää faktarattaan
  • Kolme keinoa tukea tiedon resilienssiä

Kouluttaja Katleena Kortesuo on kriisiviestinnän kouluttaja, viestinnän valmentaja, tietokirjailija ja Suomen kallein siivooja.

Webinaarin yhteenveto löytyy tästä linkistä.

Erilaisten turvallisuuskulttuurien vaikutus asumiseen

Kouluttaja: Kristiina Mattila-Nousiainen, turvallisuuskouluttaja

Oletko miettinyt minkälaisia turvallisuuskulttuureita on olemassa eri maissa ja miten ne eroavat meidän omastamme? Miten tukisit muista kulttuureista tulleita henkilöitä arjen turvallisuudessa?

Tässä webinaarissa puhutaan seuraavista aiheista:

• Lähtömaan tilanne, tavat sekä määräykset ja sen vaikutus turvallisuustoimintaan.
  • Erilaiset kulttuurit ja niiden vaikutus toimintaan uudessa kotimaassa.
  • Maahanmuuttajan kohtaaminen turvallisuusviestinnässä

Kristiina Mattila-Nousiainen on pitkän linjan maanpuolustusnainen toisessa polvessa. Hän on toiminut pelastuslaitoksilla ( Phpela, ESpela ja KHpela) asumisen turvallisuuden ja varautumisen, sekä SPEK:llä maahanmuuttajien turvallisuushankkeiden projektipäällikköinä.

Arjen Kyberturva

Kouluttaja: Anu Laitila, KyberVPK

Mitä tarkoittaa tietoturva ja miksi se on tärkeää? Mitkä ovat tämän hetken suurimmat kyberuhat? Miten suojata omia laitteita ja identiteettiä verkossa? Muun muassa näihin kysymyksiin saat vastauksen Arjen kyberturva -webinaarissa. Kouluttajana toimii tietoturva-asiantuntija Anu Laitila.

Webinaarin diaesitys löytyy tästä linkistä

Minne ja miten suojaudun poikkeustilanteessa?

Kouluttaja: Ira Pasi, Kouvolan Ammattiopisto EduKo

Webinaarin sisältö:

– Väestönsuojelu Suomessa: viranomaiset, organisaatiot ja kansalainen
– Kaasuvaara ja sisälle suojautuminen
– Säteily
– Väestönsuojat ja suojautuminen
– Mitä juuri nyt pitäisi tehdä?

Ira Pasi on toiminut väestönsuojien ja väestönsuojelun asiantuntijana 15 vuotta. Pasi kouluttaa myös organisaatioiden varautumista ja valmiussuunnittelua, väestönsuojan hoitajia ja näiden koulutuksien kouluttajia. Ira Pasi on palkittu Vuoden paloturvallisuusviestijänä vuonna 2015.

Selviytyminen sähköttä

Kouluttaja: Kati-Erika Timperi, Martat

Webinaarissa käsitellään seuraavia aiheita:

• Yleistä sähköjärjestelmästä
  • Sähkötön arki
    • Liikenne ja polttoainehuolto
    • Vesi- ja jätehuolto
    • Lämmitys ja valaistus
    • Ruokahuolto

Tallenne on katsottavissa kesän 2022 ajan.

Järjestö yhteisönä ja taitojen opettajana – Marttojen varautumistaidoilla ja järjestötoiminnalla resilienssiä

Kouluttajat: Emmi Tuovinen ja Eeva Honkonen, Martat

Webinaarissa käsitellään varautumista laajemmasta näkökulmasta, mihin varaudumme ja millaisia taitoja kotitalouksissa tarvitaan. Webinaarissa käydään läpi yhteisön merkitystä henkisen varautumisen edistäjänä ja arjen sujuvuutta yksilön resilienssin lähteenä. Webinaarin tarkoituksena on kiinnittää huomiota omien voimavarojen tiedostamiseen yllättävien olosuhteiden vastaan tullessa ja muistuttaa yhteisöllisyyden tärkeydestä.

Villiyrtit tutuiksi

Kouluttajat: Aino Posti, Martat

Uudenmaan Marttojen Villiyrtit tutuiksi– webinaarissa tutustutaan yleisimpiin villiyrtteihin, niiden keruuseen ja käsittelyyn sekä ruoaksi valmistamiseen. Webinaarin tarkoituksena on lisätä tietoutta villiyrteistä sekä innostaa niiden hyötykäyttöön kotitalouksissa. Osallistujat saavat myös pienen sähköisen tunnistus- ja keruuoppaan, jonka avulla voi itsenäisesti jatkaa villiyrtteihin tutustumista. Webinaarissa on aikaa myös yleisökysymyksille.

Marttojen villiyrttioppaaseen pääset tästä.

Palautetta webinaarista voit jättää tästä linkistä.

Tallenne julkaistaan viimeistään viikolla 26.

Lisätietoa webinaareista

Suvi Aksela, Naisten Valmiusliitto, p. 040 017 5223