NASTA-harjoitukset

Omatoiminen varautuminen

72 tuntia on viranomaisten ja järjestöjen laatima varautumissuositus kotitalouksille

Esimerkiksi pitkittynyt sähkökatko voi aiheuttaa tilanteen, jonka takia yhteiskunnan tarjoamat palvelut häiriintyvät tai jopa keskeytyvät.

Kodeissa tulisi varautua pärjäämään itsenäisesti ainakin kolme vuorokautta häiriötilanteen sattuessa. Olisi hyvä, jos kotoa löytyisi vähintään kolmeksi vuorokaudeksi ruokaa ja lääkkeitä. Olisi myös tärkeää tuntea varautumisen perusteet eli tietää esimerkiksi, mistä saa oikeaa tietoa häiriötilanteessa ja miten pärjätä kylmenevässä asunnossa.

Kotitalouksien varautumisen merkitys on suuri apu yhteiskunnalle ja ennen kaikkea ihmiselle itselleen. Siksi jokaisen kannattaa varautua häiriötilanteisiin. Lue lisää 72tuntia.fi

Varautuminen kotona-esite
Beredskap hemma-broschyr
Home preparedness brochure

Kolmen päivän kotivara-esite
Tre dagars reservförråd-broschyr
Home-emergency-kit_-72-hours

Naisten Valmiusliiton Arjen turvallisuus, Jokanaisen selviytymispakki ja Selviytyminen sähköttä -kursseilla kuulet lisää ja pääset keskustelemaan omatoimisesta varautumisesta. Kursseilla pääset myös harjoittelemaan esimerkiksi trangian, eli retkikeittimen käyttöä. Katso tulevat koulutukset täältä.

Haluatko tiedon tulevista NASTA- ja PikkuNASTA-harjoituksista suoraan sähköpostiisi?
Tilaa tästä NASTA uutiskirje.