Lentopelastajan perehdytyskurssi (NASTA Ilimatar 2024)

Tämän kurssin käytyäsi sinulla on mahdollisuus jatkaa Suomen Lentopelastusseuran koulutuspolulla ja vapaaehtoistoiminnassa.

Kurssi
27.9.–29.9.2024
08:00–16:00
Rissala, Siilinjärvi

Kiinnostaako sinua ilmailu ja siihen liittyvä vapaaehtoistyö? Tässä on siihen tarkoitukseen luotu kurssi, jolla saat tietoa Suomen Lentopelastusseuran toiminnasta.

Lentopelastajan perehdytyskurssi kuuluu Naisten Valmiusliiton NASTA Ilimatar 2024 -harjoituksen kurssivalikoimaan.

Kurssin tavoite

Kurssin tarkoitus on perehdyttää osallistujat lentopelastustoimintaan.

Kurssin jälkeen osallistuja muistaa Suomen lentopelastustoiminnan toimijat ja tehtävät, sekä ilmailun säädöksiin liittyviä keskeisiä asioita, jotka vaikuttavat koulutettaviin laitteisiin ja lentopelastustoimintaan. Lisäksi kurssilainen muistaa lentopelastajalta vaadittavat tiedot ja taidot sekä lentoturvallisuuden perusteita.

Kurssilla perehdytään erilaisiin mahdollisuuksiin käyttää ilmailuun liittyvää tekniikkaa hyödyksi vapaaehtoistyössä poliisin ja pelastustoimen tukena esimerkiksi etsintätehtävissä tai maastopalojen sammuttamiseen liittyen. Kurssilla saa myös ajankohtaista tietoa eri viranomaisten rooleista lentoturvallisuuden ylläpidossa sekä lentopelastusseuran toiminnasta. Lentopelastuksen toimintaa tutustutaan lentokoneen (LEKO), dronen (RPAS) ja/tai moottoroidun liitiminen (MOVA) näkökulmasta.

Kurssi toteutuu yhteistyössä Suomen Lentopelastusseuran kanssa.

Kurssille ilmoittautuminen on päättynyt.

MPK hallinnoi Naisten Valmiusliiton kursseja

Maanpuolustuskoulutusyhdistys eli MPK hallinnoi Naisten Valmiusliiton kursseja. MPK esimerkiksi ottaa vastaan ilmoittautumiset ja lähettää kursseista laskut osallistumisen jälkeen.

Kurssit avataankin MPK:n koulutuskalenteriin, jonka kautta niille voi ilmoittautua. Ilmoittautumista varten täytyy ensin luoda oma MPK-käyttäjätunnus.