PikkuNASTA Vattaja 2024

Pohjanmaalla tapahtuu! Naisten Valmiusliiton Vaasan alueneuvottelukunta järjestää naisten PikkuNASTA Vattaja 2024 -harjoituksen samanaikaisesti MPK Pohjanmaan PIKKUPAUHA 2024 -harjoituksen kanssa.

Harjoitus
1.11.–3.11.2024
17:00–15:00
Lohtaja

Pohjanmaalla tapahtuu!

Naisten Valmiusliiton Vaasan alueneuvottelukunta järjestää naisten PikkuNASTA Vattaja 2024 -harjoituksen samanaikaisesti MPK Pohjanmaan PIKKUPAUHA 2024 -harjoituksen kanssa. PikkuNASTA-harjoituksen johtajana toimii Maria Luodes.

Harjoitus on avoin kaikille naisille eikä osallistuminen edellytä minkään järjestön jäsenyyttä. Selviytyminen maastossa kurssi on jatkotason koulutusta ja osallistujilta edellytetään perustason maastotaitojen hallintaa, aiempaa maastokokemusta sekä fyysistä ja henkistä kestokykyä. Muiden kurssien koulutus on luonteeltaan kaikille naisille soveltuvaa peruskoulutusta, joille osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa.

Harjoituksen tavoite

Tässä harjoituksessa kehitetään henkistä kriisinsietokykyä poistumalla omalta mukavuusalueelta. Esimerkiksi majoittuminen puolijoukkueteltoissa vaatii totuttelua, mutta on palkitseva kokemus.

Harjoituksen organisaatio opettelee yhteistoimintaa rinnakkaisen organisaation kanssa. Miten aikataulut ja suunnitelmat sovitetaan yhteen, ja kuka mistäkin vastaa?

Kaikki nämä ovat tärkeitä tietoja ja taitoja sekä valmistautumista mahdolliseen yhteistyöhön viranomaisten apuna poikkeusolojen organisaatiossa.

Harjoituksen kurssit

Harjoitus koostuu viidestä kurssista, joista neljä on kaikille avoimia. Lisäksi järjestetään JohdaPikkuNASTA-kurssi, jolle osallistuvat harjoituksen toteuttamiseen osallistuvat vapaaehtoiset. Klikkaamalla kurssin nimeä alla olevalta listalta pääset kurssi- ja ilmoittautumistietoihin:

Mitä tarkoitetaan harjoituksella?

Harjoitus on monen eri kurssin muodostama koulutuskokonaisuus, joka toteutetaan viikonlopun aikana yleensä jossain varuskunnassa tai harjoitusalueella.

Osallistujat saapuvat perjantaina, ja ensitöikseen ilmoittautuvat omalle kurssillensa. Sen jälkeen he saavat lainavarusteet, jotka usein haetaan ohjatusti varuskunnan varastolta. Varusteiden vaihdon jälkeen on yleensä ohjelmassa harjoituksen avajaiset.

Avajaisten jälkeen jokainen kurssi lähtee seuraamaan omaa ohjelmaansa ja aikatauluaan. Harjoitus päättyy päättäjäisiin ja palautetilaisuuteen sunnuntaina.

Harjoituksen aikana yövytään varuskunnan tuvissa tai maastossa telttamajoituksessa. Varuskunnan alueella liikutaan aina muodossa yhtenä ryhmänä. Myös muonituskeskuksessa eli ruokalassa on omat sääntönsä, joita päästään harjoittelemaan.

Viikonloppu tarjoaa uusia kokemuksia ja pienen kurkistuksen varuskuntaelämään!