NASTA Ilimatar 2024

Naisten Valmiusliiton Pohjois-Savon alueneuvottelukunta järjestää naisten NASTA Ilimatar -harjoituksen Karjalan lennostossa Rissalassa syksyllä 2024.

Harjoitus
27.9.–29.9.2024
08:00–16:00
Rissala, Siilinjärvi

Kaikki mukaan Rissalaan!

Naisten Valmiusliiton Pohjois-Savon alueneuvottelukunta järjestää naisten NASTA Ilimatar 2024 -harjoituksen Rissalassa, Siilinjärvellä syksyllä 2024.

NASTA Ilimatar 2024 -harjoituksen tunnuksessa yhdistyvät Ilmattaren tuulessa liehuvat hiukset sekä ilmailussa ensimmäisiä lentämiseen käytettyjä välineitä eli kuumailmapallo.

Seuraa harjoituksen valmistelua Naisten Valmiusliiton kotisivulta sekä sosiaalisesta mediasta Facebookista ja Instagramista.

Harjoituksen tavoite

Tämä harjoitus vaatii organisaatiolta paljon, sillä toiminnot tulevat sijoittumaan alueellisesti eri kohteisiin.

Miten tieto kulkee harjoituksen sisällä, miten huolto toimii? Esimerkiksi nämä ovat avainkysymyksiä, joiden toteuttamista harjoitellaan myös tulevaisuuden mahdollisia kriisiorganisaatioita ja niissä toimimista silmällä pitäen.

Harjoituksen osallistujat pääsevät kurkkaamaan Puolustusvoimien ilmapuolustuksen puolelle, mikä on aina ainutlaatuista ja mielenkiintoista.

Harjoituksen johtajana toimii Milja Muikku.

Harjoituksen kurssit

Harjoituksen kurssit ovat (klikkaa nimeä, niin kurssi avautuu):

1. Arjen turvallisuus (täynnä, jonoon voi ilmoittautua)
  2. Henkinen kriisinkestävyys (täynnä)
  3. Informaatiovaikuttaminen (täynnä, jonoon voi ilmoittautua)
  4. Intti tutuksi naisille (kurssilla tilaa)
  5. Katuturvallisuus (täynnä)
  6. Lapsen kohtaaminen kriiseissä (kurssilla tilaa)
  7. Lentopelastajan perehdytyskurssi (täynnä)
  8. Maastotaidot ja luonnonmuona (täynnä)
  9. Selviytyminen sähköttä (täynnä, jonoon voi ilmoittautua)
  10. Turvallisesti vesillä (täynnä)
  11. JohdaNASTA III (organisaation kurssi)

Mitä tarkoitetaan harjoituksella?

Harjoitus on monen eri kurssin muodostama koulutuskokonaisuus, joka toteutetaan viikonlopun aikana yleensä jossain varuskunnassa tai harjoitusalueella.

Osallistujat saapuvat perjantaina, ja ensitöikseen ilmoittautuvat omalle kurssillensa. Sen jälkeen he saavat lainavarusteet, jotka usein haetaan ohjatusti varuskunnan varastolta. Varusteiden vaihdon jälkeen on yleensä ohjelmassa harjoituksen avajaiset.

Avajaisten jälkeen jokainen kurssi lähtee seuraamaan omaa ohjelmaansa ja aikatauluaan. Harjoitus päättyy päättäjäisiin ja palautetilaisuuteen sunnuntaina.

Harjoituksen aikana yövytään varuskunnan tuvissa tai maastossa telttamajoituksessa. Varuskunnan alueella liikutaan aina muodossa yhtenä ryhmänä. Myös muonituskeskuksessa eli ruokalassa on omat sääntönsä, joita päästään harjoittelemaan.

Viikonloppu tarjoaa uusia kokemuksia ja pienen kurkistuksen varuskuntaelämään!