Kategoriat: Harjoitus

Tikkakoski kutsuu!

Naisten Valmiusliiton Keski-Suomen alueneuvottelukunta järjestää naisten NASTA Vinka 2025 -harjoituksen Tikkakoskella, Jyväskylässä toukokuussa 2025. Harjoituksen johtajana toimii Pirkko Koskela. Suunnittelu on juuri aloitettu ja yksityiskohdat täsmentyvät suunnittelun edetessä. Harjoituksen kurssivalikoima julkaistaan syksyllä 2024 ja ilmoittautuminen käynnistyy maaliskuussa 2025. Seuraa kanaviamme ja tilaa uutiskirje, niin pysyt ajan tasalla suunnittelun etenemisestä!

Mitä tarkoitetaan harjoituksella?

Harjoitus on monen eri kurssin muodostama koulutuskokonaisuus, joka toteutetaan viikonlopun aikana yleensä jossain varuskunnassa tai harjoitusalueella.

Osallistujat saapuvat perjantaina, ja ensitöikseen ilmoittautuvat omalle kurssillensa. Sen jälkeen he saavat lainavarusteet, jotka usein haetaan ohjatusti varuskunnan varastolta. Varusteiden vaihdon jälkeen on yleensä ohjelmassa harjoituksen avajaiset.

Avajaisten jälkeen jokainen kurssi lähtee seuraamaan omaa ohjelmaansa ja aikatauluaan. Harjoitus päättyy päättäjäisiin ja palautetilaisuuteen sunnuntaina.

Harjoituksen aikana yövytään varuskunnan tuvissa tai maastossa telttamajoituksessa. Varuskunnan alueella liikutaan aina muodossa yhtenä ryhmänä. Myös muonituskeskuksessa eli ruokalassa on omat sääntönsä, joita päästään harjoittelemaan.

Kaikki mukaan Rissalaan!

Naisten Valmiusliiton Pohjois-Savon alueneuvottelukunta järjestää naisten NASTA Ilimatar 2024 -harjoituksen Rissalassa, Siilinjärvellä syksyllä 2024.

NASTA Ilimatar 2024 -harjoituksen tunnuksessa yhdistyvät Ilmattaren tuulessa liehuvat hiukset sekä ilmailussa ensimmäisiä lentämiseen käytettyjä välineitä eli kuumailmapallo.

Seuraa harjoituksen valmistelua Naisten Valmiusliiton kotisivulta sekä sosiaalisesta mediasta Facebookista ja Instagramista.

Harjoituksen tavoite

Tämä harjoitus vaatii organisaatiolta paljon, sillä toiminnot tulevat sijoittumaan alueellisesti eri kohteisiin.

Miten tieto kulkee harjoituksen sisällä, miten huolto toimii? Esimerkiksi nämä ovat avainkysymyksiä, joiden toteuttamista harjoitellaan myös tulevaisuuden mahdollisia kriisiorganisaatioita ja niissä toimimista silmällä pitäen.

Harjoituksen osallistujat pääsevät kurkkaamaan Puolustusvoimien ilmapuolustuksen puolelle, mikä on aina ainutlaatuista ja mielenkiintoista.

Harjoituksen johtajana toimii Milja Muikku.

Harjoituksen kurssit

Harjoituksen kurssit ovat:

1. Arjen turvallisuus
  2. Henkinen kriisinkestävyys
  3. Informaatiovaikuttaminen
  4. Intti tutuksi naisille
  5. Katuturvallisuus
  6. Lapsen kohtaaminen kriiseissä
  7. Lentopelastajan perehdytyskurssi
  8. Maastotaidot ja luonnonmuona
  9. Selviytyminen sähköttä
  10. Turvallisesti vesillä
  11. JohdaNASTA III (organisaation kurssi)

Ilmoittaudu kurssille

NASTA Ilimatar 2024 -harjoituksen ilmoittautuminen avautuu seuraavasti: 1. osa kursseista 6.8. ja 2. osa kursseista 7.8.

Pohjanmaalla tapahtuu!

Naisten Valmiusliiton Vaasan alueneuvottelukunta järjestää naisten PikkuNASTA Vattaja 2024 -harjoituksen samanaikaisesti MPK Pohjanmaan PIKKUPAUHA 2024 -harjoituksen kanssa.

Harjoituksen tavoite

Tässä harjoituksessa kehitetään henkistä kriisinsietokykyä poistumalla omalta mukavuusalueelta. Esimerkiksi majoittuminen puolijoukkueteltoissa vaatii totuttelua, mutta on parhaimmillaan palkitseva kokemus.

Harjoituksen organisaatio taas opettelee yhteistoimintaa rinnakkaisen organisaation kanssa. Miten aikataulut ja suunnitelmat sovitetaan yhteen, ja kuka mistäkin vastaa?

Kaikki nämä ovat tärkeitä tietoja ja taitoja sekä valmistautumista mahdolliseen yhteistyöhön viranomaisten apuna heidän muodostamassaan poikkeusolojen organisaatiossaan.

Harjoituksen johtajana toimii Maria Luodes.

Harjoituksen kurssit

Harjoituksen kurssit ovat:

Etsintä

Jokanaisen selviytymispakki

Selviytyminen maastossa

Selviytyminen sähköttä

JohdaPikkuNASTA (organisaation oma kurssi)

Ilmoittaudu kurssille

PikkuNASTA Vattaja 2024 -harjoituksen ilmoittautuminen avautuu 10.9.2024.